-
Kjære dere, trenger råd
Hei.
Kort historie. Jeg er 36 år og for 13 år siden sa en lege til meg at jeg har lavt stoffskifte. Fikk mye angst og depresjoner og "glemte" derfor hele greia. Da jeg ble gravid for 6 år siden hadde jeg ett fryktelig vondt svangerskap psykisk sett med mye depresjoner og angst. For nesten 2 år siden fikk jeg ett nytt barn, greit nok i svangerskapet. For 3 uker siden "møtte jeg veggen" på jobb og da jeg kom til legen sa hun at jeg hadde fra 1 år tilbake THS på 3.0. Hun satte meg på Levaksin 100 microgr. Tok ny prøve og fikk i går beskjed om at den var 3.8....(Den andre prøven var på 14,3? Hva enn det betyr?)
Hva skjer med meg? Er det derfor jeg har vært så psykisk ustabil. Har gått til psykiatrisk sykepleier i en årrekke og hun skjønner ikke helt hvorfor jeg sliter med disse følelsene. Jeg har det jo så bra, egentlig. Har hatt mye hjertebank, angst, depresjoner, svetting, uro, sovet dårlig, gråter lett, gråter mye for ingen ting og andre symptomer dere har nevnt her inne. Kan det virkelig være dette som feiler meg? Går jeg på riktig dose? Hvor ofte sjekker jeg meg? Jeg tror jeg har 100 spørsmål...Hvordan forholder jeg meg til dette? Er det ille prøveresultat?
Jeg blir veldig takknemmelig for svar. Er på forskningsstadiet ennda og superforvirret,,,,, :?
-
Hei - og velkommen da, når så galt har skjedd.......
De 1000 spørsmåla dine kan nok reduseres noe - til noen hundre - etter noen år.....
Dette er en tilstand som er sterkt undervurdert. Det er jo tradisjonellt en kvinnesykdom - og de bare syter jo - ikkesant ?
Derfor - med disse ingrodde foreldede fordommer er det en ubetinget fordel å utdanne seg i dennne sykdommen. Eller tilstanden da.
Den er jo en tilstand - et syndrom kroppen havner i på grunn av at kjertelen får en sykdom og blir uproduktiv.
Da blir du istand til å vurdere hva de driver med.
Her er det bare å spørre - alltid noen som svarer.
-
Hei Sanne!
Det som skjer med deg nå - ja, det kjenner vi igjen veldig mange av oss.
Ser ut som om du fremdeles har lavt stoffskifte, ja. Symptomene er velkjente, og du har gått altfor lenge med dem før du fikk medisin.
Som jeg ser det, er du fremdeles undermedisinert og bør øke dosen for å få det bedre (helst i samråd med lege).. Ã… starte på 100 mcg. Levaxin høres "sjokkartet" ut for meg - det vanlige er å begynne med 25mcg. pr.dag for så å øke sakte og sikkert.. Men, men...
Jeg er etter 6 år oppe i 200 mcg Lev. pr dag (150 mcg 2 dager i uka) og har funnet trivseldosen min der. Andre klarer seg med mindre og atter andre får det ikke bra før de går over på Armour.
Godt råd for å få en bra hverdag: Sjekk verdiene jevnlig hos legen (ca hvert halvår eller oftere) - dosen må justeres, og det tar tid før resultatene merkes på kroppen.
Lykke til! :D
-
forstod jeg deg rett når du har gått umedisinert selv om legen visste du hadde for lavt?
uansett så påvirket jo stofskiftet cellene i kroppen, så det blir både fysisk og psykisk.
hvis jeg er for lav(selv bare litt lav) over tid merker jeg det psykisk. lett nedstemt uten grunn og så videre.
når jeg er dosert ok forsvinner de psykiske og de fysiske blir mildere.
det kan godt tenkes at det skyldes stoffskiftet, samtidig er det rart at din psykiatriske sykepleier synes det er rart at du er nedstemt "uten grunn". det er jo faktisk slik at enkelte er mer utsatt for lette/tunge depresjoner enn andre, akkurat som vond rygg, hodepine og så videre.
uansett grunn så må man jo gjøre en del grep, eks samtaler som du har forsøkt. trening og kosthold er også veldig viktig både for fysikken og psyken.
det er en grunn til at mange behandlingsopplegg i psykiatrien har obligatorisk trening flere ganger i uken:)
men det er kjipt å ha langvarige nedstemte perioder, føler med deg:)
-
Kjære dere, trenger råd
:cry:
Hei igjen.
Har nå gått på Levaxin 100 microgr i en og en halv måned. Har vært sykemeldt og hatt det nogenlunde. Verdien på TSH er nede på 0,95. Jeg har likevel fått prikninger i fingrene og etter nå kun 3 dager på jobb klarer jeg ikke mere.....gråter og tuter hele tiden, blir svimmel og lei meg, er helt fortvilet. Har jeg for høy dose? Bør jeg prøve kombinasjon? Vet det var for mye å starte på 100 microgr med en gang, men legen gav meg nå det...kan det være tegn på overdoserin? Har ikke hjertebank.
Orker ikke være sammen med folk. Orker ikke høre på folk. Er jeg for lavt dosert? Vil Kombinasjonsbeh. fungere bedre på meg?
Veldig takknemmelig for svar da jeg nå er totalt på felgen.-.......
-
Hvis du har hatt lavt stoffskifte en stund og så begynner rett på 100mcg pleier det å være som å prøve å sparke igang en hest som har lagt seg.
De fleste pleier å måtte begynne på 50, noen så lavt som 25, for å øke bittelitt om gangen.
Kroppen din er sliten, og selv om levaxinen begynner å virke så smått etter et par-tre uker tar det tid før kroppen henger med. Ting skal repareres, farten på alle prosesser i kroppen skal i gang igjen og få igjen sin normale fart, og det skjer ikke på en måned. At medisinen da "tvinger" kroppen igang igjen med litt for stor dose (muligens, det høres jo sånn ut på deg), ja da må det nesten gå litt galt.
Jeg ville bedt om en litt lenger sykemelding, gått ned til 50, evt. 75mcg, og så økt med 25 om gangen ca hver 6-8 uke inntil du bikker 100-125 igjen. Da må du ta det virkelig rolig med økninger, for rundt 100 og 150 må du finne din "magiske dose", og det er ikke alltid enkelt.
Mange vil gjerne øke fortere, men for flertallet straffer det seg ganske grundig. Det finnes ingen snarveier her, og hvis du har en lydhør lege vil han akseptere at du trenger mer tid.
Men hvordan er FT4 og FT3? Og B12 og jern/ferritin? De har også betydning her, og et lavt ferritin kan medvirke til at du tåler medisinen og senere doseøkninger dårlig. B12 gjør deg trøtt og sliten og glemsk og surrete, begge påvirker magen og en hel del til.
-
Trudde det var slutt på å begynne på 100 jeg nå.
Jeg gjorde det i 1987 og det gikk akkurat som du beskriver, og årsaken er nok som baremei forklarer.
Og hvorfor det fortsetter er desverre et behandlerkorps som enda ikke er oppdatert.......
Vil det noen gang bli det tro ?
Men noen tåler det visst ?
En årsak til at ikke alle tåler en slik sjokkøkning av blodets stoffskiftehormoner, kan være at binyrebarkens produksjonskapasitet er svekket og ikke reagerer som den skal.
Noen må ha støtte av kortisonpreparater i starten.
Det står å lese om i Levaxinens pakningsvedlegg, men det bryr de seg katten om - har ikke sett at noen her har benyttet den metoden iallfall.
-
Hei!
Har ikke så mye å si som kan hjelpe deg, men er i en lignende situasjon som deg. Gikk på 50 mcg i halvannen uke og økte til 100 mcg da jeg sa jeg ikke hadde hatt symptomer på høyt ss. Fikk beskjed om å gå ned til 50 igjen dersom jeg merket noe som kunne tyde på at ss var høyt.
Selv har jeg etter noen uker på levaxin blitt mye bedre. Spesielt det fysiske er merkbart bedre, blir ikke like fort sliten og orker å gjøre mer. Men det du beskriver om at du ikke orker å være sammen med folk osv kjenner jeg meg godt igjen i. Ã… være sammen med mange på engang er kjempeslitsomt og etter en stund smelter stemmene bare sammen og alt blir et kaos.
Prøver bare å slå meg til ro med at dette kommer til å ta lang tid. Tror det er viktig at man ikke presser seg til å være med på og gjøre ting man egentlig ikke orker. (Selv om det kanskje ikke alltid er like lett å få forståelse fra de som er rundt en..)
Tror du at du har gått med lavt stoffskifte lenge? Hva var verdiene dine da du startet på levaxin?
-
T4/T3 og FT4/FT3
Skjønner ikke noe nå. Har fått konstantert lavt stoffskifte og gått en stund på medisiner. Siste prøve på TSH var bra (0,60) men så fikk jeg svar på T4 som var 9,4 og T3 som var 3,7. Hva betyr det? Er dette det samme som FT4 og FT3, isåfall hva er forskjellen, og hvorfor alle disse div prøvene? Trodde jeg så smått begynte å forstå noe. For ordens skyld, min TPO var under 35.
Tusen millioner takk for svar.
-
Re: T4/T3 og FT4/FT3
Jeg skal ikke prøve å forklare deg forskjellen på fritt og ikke-fritt tyroxin fordi det er det andre på forumet som er mestre i. Les f.eks. n`Finn sitt svar til meg under Lavt stoffskifte/Blodprøver atter en gang...
Kanskje du blir litt klokere.