Danske læger som bijobber for industrien - en liste
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfu...cle1367771.ece
"Som patient i det danske sundhedsvæsen kan du langtfra være sikker på, at der ikke ligger økonomiske interesser bag den behandling, du får af din læge", skriver det danske Ekstra Bladet i dag.
Vi var nok nogle stykker, der havde mistanken.
"Ifølge nye tal fra Lægemiddelstyrelsen er hele 1694 danske læger på lønningslisten hos en lang række medicinalvirksomheder. Og for mange af lægerne er det slet ikke nok at være tilknyttet en enkelt virksomhed.
Nogle modtager honorarer fra helt op til 13 forskellige arbejdsgivere i medicinalindustrien. Det fremgår af Lægemiddelstyrelsens liste over læger med tilknytning til lægemiddelvirksomheder – en liste du kan se i uddrag på side otte og i dens fulde udstrækning på ekstrabladet.dk."
Og så er der en professor i sundhedsøkonomi på Syddansk Universitet, som vurderer, at dobbeltrollen giver interessekonflikter. Nå da da.
Men hans bekymring går på, om behandlingen så bliver dyrere end den ellers ville være blevet.
Hvis det så bare var det, havde jeg nær sagt.
Min 70-årige mor, der er slidt helt i bund efter Eltroxin-mareridtet og en omgang med Euthyrox, der ikke slår til, skal fortsat behandles med Euthyrox. Nævner jeg bare lige - efter at have læst hendes endokrinologs navn på Ekstra Bladets liste. Her står han nævnt sammen med netop Merck, der fremstiller Euthyrox. Om det virkelig er det, der får ham til at insistere på, at hun skal fortsætte med Euthyrox, selvom hun har det dybt elendigt, eller om manden virkelig tror på det, han siger, ved jeg så ikke. Men jeg undrer mig. Meget.
desp2
Sv: Danske læger som bijobber for industrien - en liste
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
2 sjæle, en tanke - Nielsigne og med kun få minutters mellemrum: Piller, patienter, patenter og penge - en bog (sidste indlæg). ikkemig1
Ja, de skal ha' nogen over snuden. Det passer mig storartet, at Ekstra Bladet bringer denne artikel. Jeg overvejer at fylde noget mere 'materiale' på hos dem.
vink11
Jeg har nå sendt artikkelen til Aftenposten og tipset dem om at de bør lage en tilsvarende artikkel med liste over norske leger og spesialister.
At så mange leger har hånda dypt nede i medisinindustriens lommer er synd. Det får meg til å sette spørsmålstegn ved grunnen til at de overhodet valgte legeyrket. Var det kanskje bare utsikter til god lønn som avgjorde valget? Leger er jo ikke akkurat lavtlønnede, og mye vil jo som kjent gjerne ha mer...
Hei Sonja.
Så fint at du endelig får prøve om noe annet kan virke - og det håper jeg virkelig det gjør !
Jeg mener jeg postet en artikkel om at den nemda som skal bestemme hvilke medisiner som skulle omfattes av blåreseptordningen, ikke klarte å finne leger som var uhildet nok i forhold til økonoimiske interessser med medisinindustrien.
Er ikke vel omtrent en måned siden ....
Se så ja! Der kom det en artikkel på norsk!
ABCNyheter
xx9