-
Tpo / tras..?
Jeg blei operert for 6 år sia, og fjernet hele thyroidea.
Mye fram og tilbake - nok om det, men har fått et blodprøvesvar jeg ikke helt skjønner..
Thyr-TPO lå nå på 94, som i alle år tidligere har vært negativ.. Jeg søkte litt på nett, og skjønner det som at tpo står for antistoffer mot thyroidea. MEN jeg har jo ikke thyroidea lenger, så hva vil dette da si..??
Og hva er forskjellen på TPO og TRAS som jeg i mange år tidligere hadde positive verdier på..??
Jeg har også fått hypoparathyreoidisme etter operasjonen, har dette no med TPO'en å gjøre..??
Håper noen kan hjelpe meg litt å forklare dette, da jeg fortsatt slåss med leger og "systemet" fordi formen ikke er bra! help1
-
Sv: Tpo / tras..?
Jeg forstår godt problemstillingen, hva er vitsen med å lage antistoffer mot noe som ikke finnes.....
Du nevner to av antistoffene som mange med stoffskifteproblemer har.
Anti-TPO antistoffene retter seg mot selve det vev kjertlen er laget av, og det ødelegger dette ved å skape en betennelseslignende tilstand.
90% av de som er behandlingstrengende har fått lavt stoffskifte på den måten.
Selve testen - testmetoden om man vil - er ikke helt pålitelig.
Den viser positivt utslag på folk som aldri utvikler lavt stoffskfte - NB! - sies det!
Det påstås også at den kan være usikker - altså i en gråsone - på opp til 100.
Så utslaget på din prøve kan bortforklares med at det ikke er sikkert at det dreier seg om ekte antistoffer.
Så finnes det mulighet for at ikke alt kjertelvev er fjernet, og at restvev har vokst. Særlig hvis TSH ikke har vært stabilt undertrykket.
Men dette får du vel vite ?
TRAS er antistoffer som enten blokkerer eller stimulerer kjertlen til vekst og produksjon ved at det er kjertlens TSH-reseptor som rammes.
Disse antistoffene kan i mange tilfeller kures tilbake med Neo-Merc. O.L. slik at TSH igjen får kontroll over kjertelproduksjonen.
Så finens det noen små kjertler plasser på thyreoidea som heter parathyreoidea. Disse produserer hormonet PTH som deltar i kalkstoffskiftet.
Det kan ha blitt skadet eller fjernet av diverse grunner under operasjonen.
De har sine egne antistoffer.
Antistoffer angriper i utgangspunktet kun den celletypen de er beregnet for.