Binyreevaluering, kan noen hjelpe meg og tolke?
I mars målte jeg kortisol i serum morgen og kveld og hadde 121 om morgenen og 110 om kvelden. (Ref 138-690).
Har så målt jod i døgnurin som var på 1,5 (Ref >0,8)
CBG: 1400 (Ref 750-1600)
Fritt kortisol i døgnurin: 162 (Ref 45-272)
Kortisol i serum igjen 665 om morgenen og 125 om kvelden. (Ref 138-690)
Bruker nå 75µg Levaxin. Føler meg bedre psykisk og har fått mer fart på kroppen, men har likevel ekstremt vondt i skuldre, begge hofter og i mellomgulvet. Klarer ikke dra genseren over hodet, ta på deodorant eller gå uten å bruke Voltaren.
Har også tatt CT av magen men venter på svar.
Kan noen hjelpe meg og tolke prøvesvarene?
Hilsen Gekko :)
Sv: Binyreevaluering, kan noen hjelpe meg og tolke?
Oj - jeg gikk på Orudis på samme måten som du bruker Voltaren, ellers klarte jeg ikke dagen. Måtte ha det for å kunne bevege meg - og for å trene.
For min del, er jeg ikke i tvil om at det skyldtes Levaxin.
Det ble jo helt borte når jeg gikk over til tyroid behandling.
Jeg vil jo som medmenneske bare anbefale deg å forsøke det.
Det kan jo være bra for deg også ?
Men - Levaxindosen din er jo fremdeles veldig lav da. Ikke noen stoffskiftemedisin virker godt når en får for lite av den.
Har du forsøkt å øke dosen ? Prøv en dobbeltdose i ny og ne (en kan jo glemme seg.....)
Blodkortisol morgen er jo bra, men produksjonen opprettholdes ikke, du må jo bli kveldstrøtt ?
Det kan være forenlig med for lavt stoffskifte....
Om det er så at du trenger høyere dose, vil kjertlen være utslukket og da trenger du ikke Jod.
Har fått svar på stoffskifteprøver også. Bruker altså 75µg Levaxin hver dag.
FT4 15
FT3 4,5
TSH 0,6
A-TPO > 1300
Det eneste som har skjedd etter at jeg startet med Levaxin er at TSH har sunket fra 3,2 til 0,6. FT4 og FT3 er lavere. :|
Bør jeg øke fortere, og hvordan får man tak i naturlig Thyroid?
Fikk forresten resept på Orudis...
Takk for tålmodigheten!
Hilsen Gekko
Vel, du er vel ganske så tolmodig selv vil jeg anta :)
Du får høre med legen din hvis denne synes du må det, men jeg ville da forsøkt 100 hver dag. Så høye antistoffer - da trenger du mye mer enn 75.
Det er også bra at TSH blir lavere når det er så mye antistoff, og høyere dose kan være det binyrene trenger for å få til en tryggere produksjon.