Lavt stoffskifte og infertilitet - noen med erfaringer?
Jeg har nylig fått vite at jeg har lavt stoffskifte. Jeg har lest meg fram til at dette kan gjøre det problematisk å bli gravid, blant annet fordi det kan føre til at man ikke har eggløsning. Men jeg har eggløsning, og jeg har hatt det hele tiden. Det jeg ikke klarer å finne noe godt svar på, er hva som er problemet til kroppen så lenge jeg har eggløsning! Hvilke andre ting er det det lave stoffskiftet kan føre til?
Jeg har fått med meg at TSH skal være rundt 1, FT4 skal være rundt 20, og også FT3 helst skal være i øvre del av ref.omr. når man prøver å bli gravid. Jeg har nå tatt Levaxin litt over en måned, og verdiene mine har forandret seg kjempemye til det bedre allerede. Så jeg regner med at jeg innen kort tid skal komme innenfor de riktige verdiene.
Men hva er det disse verdiene spiller inn på? Jeg har skjønt at det har noe med hormonbalansen å gjøre, men er det noen som vet noe mer konkret enn det?
Jeg har akkurat tatt 4 blodprøver i forbindelse med en hormonutredning (har ikke vært hos gynekologen og drøfta dem enda - men har sett på resultatene selv), og jeg ser at østradiolet ligger lavt gjennom hele syklusen. På to av fire prøver er den under ref.omr., og på en tredje er den helt på nedre grense. Det var ganske høyt rett etter EL, men så sank det som en stein midt i lutealfasen. Progesteronet er derimot helt fint. Og LH og FSH er også veldig bra. Så jeg er ikke i overgansalderen! :)
Men er det noen som vet noe om hva sammenhengene mellom disse hormonene er? Er det sannsynlig at jeg har lavt østradiolnivå på grunn av det lave stoffskiftet? Vil det i så fall rette seg opp etter hvert som stoffskiftet kommer på rett kjøl? Hva slags behandling kan man eventuelt få for lave østradiolnivåer? Er det andre (fertilitets)hormonproblemer som kan oppstå i forbindelse med lavt stoffskifte?
Og hva er egentlig problemet med lavt østradiol? Fører det til at et eventuelt befrukta egg ikke klarer å feste seg? Østradiol er vel med og sørger for at betingelsene for eggfesting er gode, elelr? Sammen med progesteron?
I tillegg så har jeg lest noe om at høyt Anti-TPO er et problem. Og at det nesten er umulig å bli gravid så lenge man har så mye antistoff i systemet, for antistoffene angriper et eventuelt embryo også ... Har ikke sett så mange sikre kilder på dette, men om det er sant, har jeg et stort problem. Jeg har nemlig over 1300 i anti-tpo. Noen som vet noe om dette stemmer? Og hvordan kan man i så fall få ned antistoffnivået?
Jeg blir kjempetakknemlig for svar! help1
Sv: Lavt stoffskifte og infertilitet - noen med erfaringer?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sigrid77
rexxy69, jeg er helt ny her, og jeg ble utrolig nysgjerrig på det du sier om Anti-TPO her. På hvilken måte har disse kludret det til for deg, og hva består tilskudds- og kostholdsregimet ditt av? Jeg driver og prøver å finne ut av sammenhengen mellom høy Anti-TPO og infertilitet for tiden, og har dermed selv en idé om at jeg skal prøve å redusere antistoffene mine, som er på over 1300.
Jeg blir veldig glad for svar!
Hej Sigrid vink11
rexxy69 orker vist ikke det helt store for tiden (mener jeg fremgår af den sidste tids indlæg tro2). Men hvis du nøje gennemlæser hendes tråd Immunforsvar TH1/TH2 dominans og kosttilskudd vil du få indblik i rexxy69s "metode" og baggrund herfor. Jeg har så fulgt op med lidt praktisk info til støtte for rexxy69s tråd: Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis og hvis du også nøje gennemlæser tråden "Bryd den onde cyklus" om pacificering af overgearet autoimmunreaktion i kroppen ved hjælp af kosthold, er du i hvert fald godt begyndt. xx9
Hei Sigrid! (og takk Anisa for omtankenxx4)
Svarer like gjerne i din egen tråd Sigrid
Først til Anisa: Det er ikke såå galt med meg, men jeg har hatt et par, tre tunge uker, med ekstremt mye på jobb, veldig lite søvn og dødsfall i nærmeste famile der jeg har sittet mange timer ved sykesengen på Ullevål. Midt oppe i alt sammen var jeg uforberedt på at nye blod- og spyttprøver av binyrer skulle vise såpass dårlige verdier i tillegg til at FT4 hadde gått såpass mye ned etter at jeg startet med Armour/ERFA så jeg fikk nok en psykisk nedtur som kanskje gjorde like store utslag på at jeg har følt meg litt under pari. Siden meldingene mine har blitt skrevet litt i "ren desperasjon" siden jeg ikke har tenkt helt klart har det kanskje sett ut som det er værre enn det egentlig er. Det beklager jeg. Men uansett takk for alle gode råd jeg har fått av så mange! hjerte1.
Så - skal jeg svare Sigrid så godt jeg kan:
Sitat:
På hvilken måte har disse kludret det til for deg, og hva består tilskudds- og kostholdsregimet ditt av?
Jeg mener de har kluderet det til for meg fordi jeg gikk alt for mange år og hørte og stolte på at dette ikke var noe å gjøre noe med før jeg forsøkte å gjøre noe med det selv. Gjorde ingen endringer i hva jeg spiste, drakk, børstet tennene med eller lagde maten i. Tok Levaxindosen legen foreskrev uten spørsmål og hanglet igjennom dagene. Brukte hver kveld til å komme meg nok til å gå på jobb dagen etter og helgene til å samle nok overskudd til neste uke.
Kostholds,- og tilskuddsregimet er ganske omfattende og jeg har forsøkt å beskrive noe av tankegangen bak i tråden Anisa nevner. Anisa har mesterlig gjort det mer forståelig og konkret i sine tråder som hun linket til i sitt svar. Du kan også se på svaret jeg har gitt Berit i tråden: https://www.stofskifteforum.dk/showt...7516#post87516. Et svært viktig sitat fra Anisas tråd: Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis
Sitat:
"Glutathion virker som en antioxidant og fjerner toxiner fra celler. Den forøges af alpha lipoinsyre, selen og aminosyrer N-acetyl cystein, L-cystein, og L-glutamin. Proteinkilder af god kvalitet kan levere mange af disse aminosyrer gennem kosten."
Det er vel bare selen man får tak i i Norge. Resten må du bestille på nett eller kjøpe i f.eks. Sverige. Great Earth - Super Oxy E400 inneholder de fleste men kanskje i litt mindre mengder enn jeg skulle ønske meg. Jeg er heller ikke 100% fornøyd med tabletthjelpestoffene, men de er ikke så hakkenes gale heller. F.eks. er det ingen syntetiske E-vitaminer - og alle sammen både tokoferoler og tokotrienoler i tillegg til masse bra antioksidanter. At alt kommer i en tablett/dag er positivt.
Hva jeg har gjort:
Jeg fikk tatt massevis av blodprøver for å finne ut om jeg hadde noe mangler av vitaminer og mineraler, om jeg hadde matallergier/intoleranser (allergologi/immunologi) samt vanlige blodprøver av hematologi, elektrolytter, karbohydrater, enzymer/proteiner og lipider. Dette primært for å kunne se hvor jeg skulle begynne å lete på nett og i medisinsk litteratur for å finne ut hva dette kunne skyldes, hva som kunne gjøres, hva det kunne henge sammen med . Kunne hva jeg spiste eller omga meg med f.eks. forårsake unormale prøver?
For min del måtte jeg aller først få tarm/mage i balanse. Les igjen Anisas tråd: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10309 - her er det mye klokt.
Jeg har selv jobbet etter et mål om 85% gode og 15% dårlige bakterier. Dette kan også måles og det finnes mange urter og pro/prebiotika som kan hjelpe men hva du spiser er av min oppfattning avgjørende.
Dessverre har jeg ingen tro på at alt kan løses med en pille.
Hva jeg har gjort:
Jeg kuttet ut alle matvarer som hadde det minste utslag på prøvene (matvarepanel) i 4 uker for å gi mage/tarm ro. Spiste kun få og økologisk rene matvarer i denne perioden. Rent kjøtt, fisk, kylling, en del grønnsaker, quinoa, ris osv. Før jeg tilsatte f.eks. egg, melk, glutenholdig i kosten 1 etter 1 igjen for å se hva jeg reagerte på. Dette er individuelt og vanskelig å gi generelle råd.
Samtidig satt jeg isammen et tilskuddsprogram av vitaminer, mineraler, omega3 - 9 fettsyrer, antioksidanter og probiotika iht. hva mine blodprøver viste. Disse tilskuddene har jeg justert underveis på samme måte som kosten og kan legge til at det er snakk om laaangt høyere doser enn anbefalt i Norge. Jeg har ikke økonomi til å ansette en ernæringsfysiolog så jeg har vært nødt til å være min egen. Jeg får tatt regelmessige blodprøver for å se hvilken effekt dette har. Gjør jeg feil eller riktig?
I tillegg kuttet jeg ut fluor i tannkrem og alle kremer/lotions/shampo som inneholder parabener og kastet alle kjeler/panner av teflon.
Jeg koker alt vann jeg drikker slik at rester av klor fordamper eller kjøper kildevann.
Jeg har ikke fått noen lege til å gjøre tester på immunforsvaret (om jeg er Th1 eller Th2 dominant - dette er veldig dyrt) men fulgte i utgangspunktet opplistingene iht. tråden jeg har skrevet og gikk utifra at Hashimotos "vanligvis" er en Th1 dominant lidelse og holdt meg unna tilskudd, urter og andre ting som stimulerer Th1. Fra amerikanske forum sies det at dette gjelder i 70% av tilfellene. Det er jo derimot også 30% sjanse for at det er feil så det er ingen enkel jobb. Jeg har måttet prøve og feile og våge å forsøke.
Jeg antar du hadde håpet på "noe mer konkret" og en skikkelig oppskrift men det er vanskelig å komme med.
Infertilitet i sammenheng med Hashimotos har jeg ikke noe greie på så der har jeg ikke noe klokt å komme med dessverre, men gonadene tilhører jo det endokrine systemet sammen med andre hormonkjertler så at dette henger sammen vil jeg jo tro. Uansett kan antistoffer som spiser opp skjoldkjertel ikke føre til noe godt da hele dette systemet av endokrine kjertler hjelper hverandre når en kjertel sliter. Jeg ville i ditt tilfelle gjort det jeg kunne for å forsøke å stoppe eller redusere dette angrepet samtidig som du utreder mer for infertiliteten. Når du lykkes i å bli gravid vil ikke noe av dette være bortkastet uansett! Til inspirasjon kan du også lese Anisas innlegg i tråden Fremtidens elite: https://www.stofskifteforum.dk/showt...7561#post87561
Lykke til! xx9(og les alt du kan finne om immunforsvar og mage/tarmhelse.)
For ordens skyld: Jeg har ingen medisinsk kompetanse og ingen tilknytning til produsenter av tilskudd jeg beskriver med navn/produsent.
H:-)
Tusen tusen takk for svar, Anisa og rexxy69! Takk også til Finn for svar i rexxy69 sin tråd! Jeg har vært så opptatt de siste dagene, så jeg har ikke fått lest svarene skikkelig før nå. Jeg skjønner at jeg er en novise i dette feltet, i alle fall; det er imponerende hvor mye kunnskap og erfaring dere har! Jeg skal sette meg ned og lese gjennom de trådene dere anbefaler, og så blir jeg nok klokere.
De siste blodprøvene mine viser at stoffskiftet mitt trolig er på rett vei. Jeg håper ikke det blir noe kluss i alle fall, for det virka ikke som gynekologen min var spesielt interessert i sammenhengen mellom det lave stoffskiftet mitt og det faktum at jeg ikke blir gravid. Veldig irriterende! :mad: Jeg får nok komme meg til en endokrinolog i løpet av sommeren, tenker jeg!