Overdosert, hvordan trapper jeg ned?
Merker at jeg er overdosert nå. Har i det siste trappet opp til 50 mg levaksin og 120 mg erfa daglig. Har gått helt fint i mange uker, men for ca tre dager siden kjente jeg at jeg er overdosert. (svettetokter, skjelvinger, indre uro, hjertebank osv osv). Jeg har vært overdosert før, og da kutta jeg ut å ta medisin en hel uke. Det gikk IKKE bra. Da gikk stoffskiftet rett i kjelleren!Hvordan gjør jeg det når jeg skal trappe ned på medisinen? Sakte men sikkert, eller full stopp noen dager?
Sv: Overdosert, hvordan trapper jeg ned?
Jeg ville gått ned enten 1/4 eller 1/2 grain--dvs enten 15 eller 30 mg....daglig på THYROIDEN. I og med at du da får mindre t3, skulle det merkes forholdsvis raskt. Ikke sikkert jeg husker riktig, men mener at halveringstida for t3 er 3 dager.....
Jeg mener halveringstiden for T3 er ett døgn.
Halveringstiden er avhengig av mengden - ved høy mengde er halveringstiden enda kortere.
Det er derfor Tyroidene er mye bedre å dosere med.
Så mener jo jeg da at du burde benytte anledningen til å bli kvitt Levaxinen helt.
Dosen er jo bare en rest, og kan være iveien for full utnyttelse av Tyroidets potensiale.
Mitt argument mot å beholde en Levaxinrest, er jo at litt Levaxin ikke gjør noen bedre jobb enn en mye Levaxin der den likevel ikke virker tilfredsstillende.
Helt sikkert riktig med ett døgn!!!
Jeg husket rett og slett ikke.....som så mye ellers!!
Enig i det å kutte Lev og så sant h-n ikke er av dem som må ha litt...
Takker for svar:) Har kuttet ned 60 mg thyroid de siste dagene. Det er sikkert litt mye, så i dag skal jeg prøve å bare kutte 30 mg av den opprinnelige dosen som gjorde meg hyper. Det går litt bedre nå. Hjertebanken har gitt seg litt, men jeg er fremdeles voldsomt svett, og litt på tuppa. Jeg har lyst til å prøve å kutte ut levaksinen, men jeg er en av dem som skvetter voldsomt, og er litt smånervøs av meg, så jeg tenkte kanskje at om jeg får i meg for mye T3, så vil det bli verre?
En annen ting.... Det er mye snakk om d-vitamin her, og du n'finn måtte vel gå ned i dose når du begynte å ta d-vitamin. Så har jeg tenkt litt.... At det er alltid om våren jeg blir overdosert. Da kan det kanskje være at jeg har fått litt sol på kroppen, og vips så virker medisinen bedre, og jeg blir overdosert? Bare en tanke....
Jeg er iallfall subjektivt (måvite) sikker på at jeg har hatt disse symptomene lenge og har blitt kvitt dem i perioder - etter sommeren (jeg jobber om sommeren, men det blir jo ettermiddager og helger i sola) og etter sydenferier. I fjor vår klarte jeg ENDELIG å gå ned 13 kg (etter en seinhøst ferie til Kypros 2008 og under en mars-ferie til Karibien 2009). Fra sensommeren 2009 (med det dårlige været vi har hatt) og uten ferie har jeg lagt på meg de 10 igjen og fått stoffskiftet så utav balanse at det vises godt på prøvene.
Nå har jeg bestilt d-vitaminer. :(
Jeg blir ikke det spøtt overrasket om det viser seg at du utnytter hormontilskuddet bedre med høyere d-vitaminnivå. Kroppen vår produserer jo godt med d-vitamin bare den får lys og sol...
Dersom det som påstås her: http://www.poisonfluoride.com/pfpc/h...__thyroid.html stemmer så vil vi trenge mindre stoffskiftehormoner dersom vi får d-vitamin nok.
Les om dette forsøket på Gravens-mus:
http://sunbedsandvitamind.blogspot.c...s-thyroid.html
Intressante linker du har funnet der smgj.
Jeg merket jo den effekten godt - når jeg startet med å ta D3 måtte ble jeg overdosert på Armour og måtte halvere dosen.
Etter en tid måtte jeg øke igjen slik at jeg kom på 75% av hva jeg hadde.
Nå er jeg i storform etter å ha vært overdosert. Skulle ønske dette kunne vare. Jeg har vært og tatt blodprøver i dag, og er kjempespent på resultatet, nå som jeg føler meg så bra. Kanskje jeg finner det magiske T4 og T3 tallet, som jeg alltid bør ligge på!? Spurte om jeg kunne få ta D3 med det samme, men fikk beskjed om at det var for dyrt:? Jaja, kanskje like greit å ta den til senhøsten/vinteren. Hvor dyr er den prøven egentlig? Synes det var litt rart at jeg ikke fikk ta den, for jeg har aldri tatt noe annet enn stoffskifte prøver de siste 3 årene. Og jeg er ikke den som sliter ned dørstokken på det legekontoret heller.... Selv om jeg kanskje burde gjort det!
Ikke enig i vurderingen om at det er greit å vente til vinteren - en god del av problemet med å finne balansen er at vi ikke har referansetall på noe fra "de gangene da vi følte oss bra".... Dermed har vi ingen anelse om hvilke verdier som kanskje bør justeres når vi ikke er på topp.
Men - veldig flott at du føler deg i toppform nå. xx9
Smgj, det har du helt rett i! Ser at det koster 795 kr å få tatt en D vitamin prøve på scandlab. Jeg kommer til å bestille den testen.