Sv: Spiseforstyrrelse og stoffskifte
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Samtidig blir en jo sulten når en har lavt stoffskifte...
Det er lige modsat, Jeanette hjertflag1 Appetitløshed - tabet af madlyst og ofte også direkte madlede, er med i hypothyreosens liste over primære symptomer (weight gain despite loss of appetite). Jo langsommere forbrænding jo ringere appetit. Omvendt - jo bedre forbrænding, jo bedre appetit.
Undtagelser er kun få og findes kun i kraft af andre hormonale afvigelser sideløbende med hypothyreose.
Søgeord: appetite hypothyroidism vink11
Jeg genkender det med at have stor madlede - har prøvet ligefrem smide mad ud, selvom jeg lige havde gjort mig umage med at tilberede den.
Men jeg kender også til det modsatte, for når jeg har sovet for lidt, har jeg ind imellem haft trang til at spise - som om, kroppen insisterer på at få energi fra i hvert fald ét af stederne...
Men med hensyn til madlede, når man er under behandling, vil jeg sige, at man lige så godt kan føle madlede, SELVOM man får medicin til stofskiftet; det kommer an på, om medicinen virker ordentligt - uanset, hvad blodprøven siger!!
hjerte1 Nielsigne
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Det er lige modsat, Jeanette hjertflag1 Appetitløshed - tabet af madlyst og ofte også direkte madlede, er med i hypothyreosens liste over primære symptomer (weight gain despite loss of appetite). Jo langsommere forbrænding jo ringere appetit. Omvendt - jo bedre forbrænding, jo bedre appetit.
Undtagelser er kun få og findes kun i kraft af andre hormonale afvigelser sideløbende med hypothyreose.
Søgeord: appetite hypothyroidism vink11
Jeg vet at det er motsatt hos mange Anisa, men jeg vet også at mange også har stor matlyst i perioder. Jeg får voldsom matlyst av lavt stoffskifte i perioder, og det gjør et par andre jeg kjenner også. Som min svigermor :wink:. Hehe.. Har også jobbet på en medisinsk avdeling hvor veldig mange hadde stor matlyst i perioder når de var hypo. Så unntagelsene er absolutt tilstede.
Spiseforstyrrelser, uten en fysisk komponent, handler om følelser og behov for en identitet. Og ja, fysiske tilstander kan absolutt føre til spiseforstyrrelser, men da er liksom symptomene litt annerledes, men disse skulle jeg tro ville være lettere å behandle hvis det ikke foreligger en grunnleggende sårbarhet der i tillegg. Fysiske årsaker er ofte med på å opprettholde spiseforstyrrelser likesom de psykologiske. :)
hjertflag1
Jeanette