Rødmusset farge i ansiktet
Er det vanlig å få en rødmusset farge i ansiktet når stoffskiftet blir for lavt? Hva er evt forklaringen? Tok prøver i mars, og da var fT4 12,9 (ref 11,0-22,0) Ft3 3,8 (Ref 3,5-6,5) og TSH 0,6 (ref 0,5-3,6)Brukte da 800mcg levaxin og 70 mcg liothyronin/uke. Legen var fornøyd med svarene, men det var ikke jeg. Tok kontakt med legekontoret og fikk snakke med legesekretæren. Hun sa at jeg kjente meg selv så godt at jeg kunne øke litt på dosen selv.:) ( Har antakelig godkjennelse fra legen til å gi slike anbefalinger)
Har økt med 50 mcg/ uke, føler meg bedre og er ikke så rød i kinnene
Sv: Rødmusset farge i ansiktet
Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men det kan jo være et av dine personlige symptomer på at det er for lavt.
Det gjelder om å samle seg noen, så du vet hvor mye du skal ta.
Ikke alle er synlige - noen er ganske følelsesmessige.....
Jeg mener alle har nytte av å vite sin maksimale dose, for det er tett oppunder den de fleste trivees best.
Det er vanlig å regne med at man kan øke med 25µg/dag på doser under 100/dag
og 12,5µg/dag når den er over 100/dag.
I totalbildet er det mange som regner i ukedoser. Jeg mener det også er vanlig at denne er over 1000, og dine fT4 tall kan jo tyde på at du trenger mer enn du doserer nå - du får "kjenne etter " :)
Det er praktisk med en eske med 7 rom i og en tablettdeler (apotekvare). Så gjør man klar ukas doser om søndagskvelden og beregner hva men trenger i neste uke.
Så lykke til med den "krigen" :)
Hei...jeg blir rød og varm i kinna når jeg er tom.
Tror det var Nora også som skrev om det..at hun gikk "tom" på en tur til Sverige, og ble skikkelig rød i kinna.
Jeg har kasta innpå mere kortison i flere av de gangene. og virkningen har kommet i løpet av et par timer...normal farge i ansiktet igjen.
Og legen min sier fortsatt at han ikke kan skjønne at kortison virker inn på stoffskiftet!!!! (jeg sliter med binyrene ).
Ja, sant er det........
Jeg ved ikke, om det rødmossede altid bør eller kan kaldes rosacea ... Men hvis det er rosacea, kan det i hvert fald have noget at gøre med mangel på mavesyre. Og det synes jeg passer meget godt sammen med stofskifteproblemer?
Her i hvert fald den danske læge Carsten Vagn Hansen, der bl.a. skriver flg. om rosacea:
"En betydeligt medvirkende årsag til rosacea kan være mangel på mavesyre, som blandt andet hæmmer optagelsen af B-vitaminer i kroppen.
Man kan blandt andet tage Betaine HCL (hydrochlorid) med pepsin, og supplere med stærke B-vitaminer (et kompleks). Rødbeder og rødbedesaft indeholder også stoffer, der kan styrke dannmelsen af mavesyre."
Man kan læse hele teksten på http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/rosacea.asp
Jeg synes, det er helt logisk at tænke på mavesyren i denne forbindelse - da jeg både er ret rødmosset og, så vidt jeg kan finde ud af, har mindre mavesyre end de fleste. Jeg har af og til haft stærke mavesmerter som, af alle læger, jeg har mødt i den forbindelse, er blevet tolket som for meget mavesyre. Jeg er dog kun blevet mere dårlig af midler, der mindsker mængden af mavesyre ... rigtig dårlig endda. Og der må jo være i underkanten af syre, siden både Coca Cola og Molkosan /nu Valleforce hjælper (jo, jeg ved godt, cola er usundt, men nogle gange har det været eneste mulighed, og som jeg ser det, er det da også bedre at drikke noget cola end at blive ukampdygtig i dagevis.)
Jeg + mange andre stoffskiftepasienter jeg kjenner, har slitt med disse røde til lilla kinnene. Hos meg forsvant det da jeg gikk over på kombibehandlingen, Levaxin og Thyroid. De var straks tilbake da jeg måtte over på kun syntetiske medisiner, så det er ganske klart hva som har fjernet dette symptomet her i gården :D
Anne Ma....når du sier det, jeg har faktisk ikke hatt disse kinna de siste par mnd....så det har nok noe for seg....( kom på ettermiddagen, og det er jo logisk!!!)
Ja, det er mange rare ting med stoffskiftet. Og hva som hjelper for de forskjellige.
Ikke alltid så kjekt da, å se ut som man har sovnet under høyfjellsola, må jeg jo understreke :wink: :oops: :D
Slenger meg bare på med en kommentar: For meg er rødt ansikt hyposymptom. Har vært rød i hele ansiktet fra pannen og ned, mens andre ganger har jeg vært ekstremt blek. Noen ganger hadde jeg bare svært blussende kinn. Mens i andre perioder har jeg hatt røde felt rundt munnen. Tror hypothyreose kan gi deg mange rare symptomer, noen individspesifikke, andre mer typiske. vedikke1
Ja, det kan da godt være, Rufus, at det bare er sådan ... Så er der jo ingen grund til at gå vejen rundt om rosacea-diagnose og sådan ...
Men hvis rødmen er et tegn på hypothyreose, så kunne større blodkarsprængninger måske også være det?
Jeg kan huske, at jeg begyndte at få blodkarsprængninger for mange år siden. Det tillagde jeg ingen særlig betydning, bortset fra, at de irriterede mig. Men min farmor havde også sådan nogle, og jeg tænkte, det vel bare var arv ... (Hvad jeg ikke dengang vidste om min farmor var, at hun havde en stofskiftelidelse. Slet ikke samme type som jeg; hun havde forhøjet stofskifte og en skjoldbruskkirtel, der voksede indad og generede spiserøret.)
Nu har jeg så set blodkarsprængninger på min mor (Hashimoto), der godt nok ikke er særlig rødmosset. Men hun har fået nogle af slagsen, efter at hun i en lang periode har været forkert medicineret desp2
vink11 Takk til alle som har svart på dette. Beklager at jeg ikke har gjort det før:|
spesiell takk til n´Finn kram1 Du er en kjempekar! Tror du svarer på alle innlegg:p
Sitat:
I totalbildet er det mange som regner i ukedoser. Jeg mener det også er vanlig at denne er over 1000, og dine fT4 tall kan jo tyde på at du trenger mer enn du doserer nå - du får "kjenne etter "
Det er praktisk med en eske med 7 rom i og en tablettdeler (apotekvare). Så gjør man klar ukas doser om søndagskvelden og beregner hva men trenger i neste uke.
Prøver å øke litt forsiktig. Bruker Tenormin 25 mg (Betablokker) om kvelden pga litt høyt blodtrykk, migrene og uregelmessig puls. Betablokkere kan jo maskere overdoseringssymptomer på Thyroxin, så jeg føler meg litt usikker. Prøvde å kutte ut Tenormin etpar dager, men da slo hjertet skikkelig "hump i hakk"