Erfa Thyroids innvirkning på underlivet og menstruasjon
Jeg har egentlig bare et lite spørsmål som kanskje egentlig er litt omfattende, men håper likevel det er noen som kan svare meg :)
Siden jeg har gått på Levaxin før, hvilken virke har da Erfa på underlivet som ikke Levaxin hadde?
Jeg spør bare fordi jeg skjønner jo nå at Erfaen innholder to type hormoner, ikke sant? Er det T3 som virker inn på underlivet eller begge to- T3 og T4?
Vet ikke om jeg formulerer meg riktig her.. hm.
Jeg har ikke hatt mensen på x antall år. Jeg føler på kroppen at etter jeg startet på Erfa Thyroid så begynner det å skje noe, men er litt engstelig for om det er av det positive eller det negative..
Jeg er underdosert på østrogen, men skal behandles først med erfa for at kroppen skal få én ting å konsentrere seg om, at det ikke blir for mye på en gang.
hjertflag1
Sv: Erfa Thyroids innvirkning på underlivet og menstruasjon
Du får vente på ekspertsvar der Flower :)
Men til hormonspørsmålet :
Det er T3 som er kroppens stoffskiftehormon. Dette passer i alle kroppens forskjellige celler, og stoffskiftet starter ikke før T3 er kommet inn gjennom celleveggen. Det er som nøkkel og lås - litt feil på nøkkelen så funker det ikke.
Kroppen skaffer seg T3 fra to kilder :
Leveren og kjertlen.
I leveren omdannes T4 til T3 - og kjertlen produserer T4, sender den på lager (iblodet) og etter endt lagringstid (3uker) lager leveren T3 av bittelitt av lageret.
Kjertlen leverer 20% av kroppens behov.
Når dette faller bort - som hos oss - må all T3 komme fra den T4 vi spiser (om vi er på Levaxin). Det betyr jo bare at T4 da må være høyere.
Ellers får vi ikke nok T3.
ERFA inneholder begge + det andre kjertlen driver med.
Så er det antagelig sånn, at ikke alle celletyper tar imot fremmed thyroxin like godt. En må da se om en ikke kan øke dosen såpass at de svakeste likevel får sin T3.
Kanskje er det svaret ?
Takk for svar, men eksperten er jo blant annet DU, n'Finn!! xx2
Siden mange med stoffskifteproblemer også har menstruasjonproblemer, så tenkte jeg i de baner :)
Jeg har blitt fortalt dette av legen min for leenge siden, men har da glemt hvordan disse hormonene virker på hverandre. Håper og tror det er denne T3 som begynner å virke også denne veien, men tør liksom ikke helt å tenke det heller :?
Jeg har ikke hatt like store utslag på mens osv som du, men hos meg stabiliserte syklusen seg når jeg hadde gått på hormoner en god stund. Og det ble enda litt mer stabilt da jeg begynte på kombi behandlingen med Levaxin og Thyroid. Så du kan godt erfare at tingene går tilbake til normalt. Men, østrogen er viktig i denne sammenhengen så du må gjerne ha begge to først.